تاريخچه شهرستان كردكوي
کردکوی
استان,گلستان,شهرستان,کردکوی

تميشه و كردكوي شاهد حضور حسين(ع) در سال 20 هجري قمري نيز بوده اندك  همراه سعيد بن عاص عازم فتح گرگان شدند. در عصر صفويه تحول بزرگي در منطقه ايجاد شد. شاه عباس براي مقابله با صحرا گردان مهاجمي كه به شمال و شرق هجوم مي آوردند و براي جلوگيري از شورش قبائل ترك و كرد جمع زيادي از آن دو قبيل را به شمال و شمال شرقي كوچانيد و از آن زمان وراث تميشه باستاني كردمحله ناميده شد.

اسامي اين شهر از ابتدا تا كنون به ترتيب : توسكان ، نيم مردان، ميان كلا، جمشيد آباد، كردخيل، تميشه، كردمحله، و سپس به كردكوي نامگذاري شده است. شهرستان كردكوي سابقه تاريخي زيادي دارد. قدمت بناي شهر كردكوي را به بيش از 250 سال پيش مي دانند كه در زمان آل زيار از مناطق آباد بوده است.

هرگاه از شهر كردكوي امروز و كردمحله مذكور در تاريخ به سمت جنوب حركت كنيم نرسيده به كوهستان البرز و تقريباً در قسمت انتهائي جلگه به جاده معروف شاه عباسي مي رسيم كه در گذشته به خيابان معروف بود. اين جاده كم عرض و سنگ فرش بود و هنوز هم قسمتهائي از آن در جنوب كردكوي باقي است و به همين نام خوانده مي شود. به فاصله 1 الي 2 كيلومتري بالاتر از طريق جاده مزارع بن كلاته در منتها ا ليه جنوبي جلگه و در دامنه شمالي كوههاي البرز واقع شده است مزارع بن كلاته از جنوب شرقي كردكوي تا غرب روستاي بالاجاده امتداد دارد و هرگاه امروز نيز به اين مزارع مراجعه كنيم صدها تكه سفال و تيله شكسته حكايت از وجود شهري در اين ناحيه مي نمايد.

  كردكوي شهر روشن آباد باستاني ، مرقد امام زاده اي غريب دركنار  گندم زارهاي مواج و رقصان در عبور نسيم دريا ، شهر آبشار و جنگلهاي   سبز و انبوه وهم آلـــــودهو زمزمه هاي زنبوران عسل كه  بر خرمنهاي گلهاي وحشي عطر زندگي را پر مي كنند . شهر مزارع پر از لاله هاي وحشي و چشمهاي خيره بر آن همه زيبائيها.

  دشت گرگان در سواحل جنوب شرقي درياي مازندران دل سپرده به نجواي امواج ، طبيعتي جذاب  و سيماي يگانه دارد. جاي جاي اين ديار از جمله مراكز مهم تمدني ايران زمين محسوب مي گردد . و كردكوي در اين ميان درّي است بي همتا.  

تا کنون در شهرستان کردکوی 59 اثر تاریخی_ فرهنگی از هزاره های قبل از میلاد تا سده های میانی اسلام شناسایی گردیده است که از این تعداد 28 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مهمترین آثار باستانی کردکوی : گنبد رادکان, جاده شاه عباسی, دیوار و شهر تمیشه.
جاذبه های مذهبی کردکوی: امامزاده طاهر و ابراهیم در روستای النگ, زیارتگاه معصوم زاده سبز پوش در حدود بالاجاده, امامزاده مجید در شهر کردکوی, امامزاده روشن آباد, امامزاده چهارکوه.
جاذبه های طبیعی: منطقه حفاظت شده جهان نما, دهکده ییلاقی درازنو, پارک جنگلی کردکوی, آبشار دوآب(دِاُو) , آبشار هفت طبقه.
غارها:
       
غار یخچال: در حدود دهکده ییلاقی درازنو
        غار گنج خانه: در ارتفاعات جنوبی کردکوی
        غار جهان نما: در منطقه حفاظت شده جهان نما.

                                                       

موقعيت جغرافياي شهرستان كردكوي :

شهرستان کردکوی با جمعیتی بالغ بر 67051 نفر و مساحتی در حدود 815.5 کیلومتر در غرب استان گلستان و در فاصله 29 کیلوکتری گرگان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان بندر ترکمن از جنوب به رشته کوههای البرز شرقی و استان سمنان , از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندر گز محدود می باشد.

جنوب این شهرستان را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل می دهد , که مهمترین کوههای آن درازنو و زمه کوه , چلستان, جهان نما , پلاش و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا به 3500 متر می رسد.

بخش شمالی شهرستان از زمینهای جلگه ای هموار با شیب ملایم تشکیل و به زمین های بندر ترکمن, رودخانه قره سو و خلیج گرگان منتهی می گردد.

به توجه به موقعیت جغرافیایی , ارتفاع و امتداد کوهها و نزدیکی به دریای خزر, این شهرستان در قسمت جلگه ای دارای آب و هوای معتدل مرطوب و در قسمت کوهستانی , دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

پوشش گیاهی این شهرستان با توجه به ارتفاع زمین متنوع است. کوهپایه ها , زمین های زراعتی توام با چمن زار ها گسترش دارند. تا ارتفاع 2400 متری را جنگلهای انبوه پوشانده است., در ارتفاعات پایین درختان ممرز , انجیلی , توسکا, آزاد, لرگ و در ارتفاعات متوسط راش, ملچ, نمدار, افرا و در ارتفاعات بالاتر در ختان ارس , بلوط و سرو کوهی می رویند. در جنوب کردکوی جنگل تا خط الراس کوههای درازنو گسترش داشته و یکی از انبوه ترین مناطق جنگلهای خزری به شمار می رود.

در شهرستان کردکوی با توجه به شرایط آب و هوایی , بیشترین بارش در فصول پاییز و زمستان صورت می گیرد. بارش سالانه در کردکوی تا حدود 570.5 میلیمتر می رسد. شیب تند زمین, رودهای مناسبی را بوجود آورده است. در ضلع شمالی البرز رودخانه های زواردشت , غاز محله کردکوی, شش دانگ بالاجاده, غرب بالاجاده و میاندره , را می توان نام برد که به رودخانه قره سو وارد و از شمال کردکوی به خلیج گرگان می ریزد.

کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد این شهرستان به شمار می رود. از محصولات مهم کشاورزی پنبه, گندم, برنج و سویا است. شهرستان کردکوی دارای مراتع غنی و جنگلی و چمنزارهای ییلاقی است. به سبب حاصلخیزی منطقه و توسعه کشاورزی بیشتر صنایع این شهرستان در رابطه با محصولات کشاورزی تاسیس شده است. از مهمترین آنها کارخانه پنبه پاک کنی, صابون سازی , روغن کشی , شالیکوبی, چوب بری, و خوراک ماکیان و نئوپان را می توان نام برد. از صنایع دستی این شهرستان حصیر بافی, نمد زنی, بافتن چادر شب محلی و جوراب پشمی است

 


نظرات شما عزیزان:

ماندانا
ساعت13:27---1 مرداد 1391
salAM TO HAM VEB KHOBI DARI
پاسخ:ممنونم


سجاد احمدی
ساعت14:22---26 تير 1391
سلام

سجاد احمدی هستم

من سئو یا پیچ رنک گوگل را افزایش میدم

با افزایش پیچ رنک گوگل محبوبیت شما توی گوگل ییشتر میشه

در نتیجه به مرور بازدید وبلاگ یا سایتتون بیشتر میشه

سایت یا وبلاگ فرق نداره

هم سایت و هم وبلاگ را پیچ رنک گوگل اش را بالا میبرم

میتونید تو سایت های مختلف سر بزنید که چقدر میگیرند

اما من با کمترین قیمت انجام میدم

پیچ رنک بالا میره ولی باید خودتون هر روز مطلب بگزارید و سایت یا وبلاگ آپدیت بشه

حدود یک ماه از اون وقتی که کار من تموم میشه طول میکشه تا بالا بره

بازم به خودتون بستگی داره

این ایمیل من هست

sajad.ahmadi96@yahoo.com

یا

sajad.ahmadi96@gmail.com

این هم آی دی یاهو مسنجر من هست

sajad.ahmadi96

این هم شماره تماس من هست

09367132782

این هم آدرس سایت من هست

http://ireslam.ir

منتظرتون هستم

خدانگهدار





سوگل
ساعت13:56---26 تير 1391

ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ
ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּּּּּ ּ ּ ּ ּ \____________________
ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ \¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ֹֹ\
ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּּ۞۞,ּּּ ּ ּ ּ\ تبادل لینک کنیم؟؟!! ִ \
ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ۞ּ ּ ּּ۞۞ـּ ּ ּ ּ\__________________̲̲/_̲
ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
ּּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ\
ּ ـ۞۞ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ـ۞۞ּ ּ \ּ ּ ּ ۞۞
ּ ۞۞ـּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ـ۞۞ּּ ּ \ּ ּ ּ ּ۞۞
ּ ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
ּ ּ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
ֹֹֹֹ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯\¯¯¯¯¯¯¯¯
ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִִִ ۞ִ۞ ִִִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ


پیام
ساعت12:38---25 شهريور 1390
سلام

خوبی

ما در کردکوی برای شناساندن شهر و روستاها داریم کار گروهی میکنیم

وبلاگ و مطالب زیبای شما را پسندیدم و خیلی مشتاقم عضو گروه ما باشید

سایت و انجمن و وبلاگ گروهی تشکلیل دادیم

http://kordkuy.net

http://tamishe.ir

http://kordkuy.parsiblog.com

این شماره موبایل گروه ما است: 09391968900

موفق و سربلند باشی

یا علی ع[گل]


sadegh
ساعت13:40---4 اسفند 1389
tanx

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 3 اسفند 1398برچسب:,
ارسال توسط سید صادقــ